راهنمای خرید میکروفون استودیو خانگی و حرفه ای

میکروفون

میکروفونها و انواع آن :

میکروفو ن -میکروفونها به دو دسته کلی Dynamic و condenser تقسیم می شوند.

میکرو فونهای Condenser که در ساخت آنها از خازن استفاده می شود

برای استفاده نیاز به شارژ کردن ورقه های خازنی خود دارند که این کار را از طریق جریان برق انجام می دهند ,

این جریان برق از طریق Phantom power و بوسیله پورت XLR که این میکروفونها از طریق

آن به کارت صدا یا میکسر متصل میشوند تامین میشود.

هر چند میکرو فونهای Condenser به علت داشتن هارمونیکهای بالا برای صدابرداری از سازهای با فرکانس بالا

مناسب ترند اما امروزه در استودیوها برای صدابرداری تقریبا همه سازها , از این میکروفونها استفاده می شود.

از میکرو فونهای Dynamic برای صدابرداری از اصوات با فرکانس پایین مانند بیس درام در استودیو استفاده می شود

و به علت سبک بودن و عدم نیاز به جریان برق برای بکار افتادن,

معمولا در استیج ها برای کنسرت های زنده نیز از این نوع میکروفونها استفاده می شود.

از طرفی دیگر میکرو فونها به دو دسته Directional (خطی ) و Non-Directional (غیرخطی) تقسیم می شوند.

از میکرو فونهای خطی برای صدابرداری از سازهایی استفاده می شود که صدای آنها به خط مستقیم روی یک محور طی میشود

و این میکرو فونها با نشانه رفتن به سمت منبع صدا بهترین کیفیت صدا را از این نوع سازها دریافت می کنند.

از میکرو فونهای غیر خطی زمانی استفاده میکنند که بخواهند هارمونیکهای پخش شده

در محیط هم که بعد از به ارتعاش در آمدن سیم ها ساز بوجود آمده اند را نیز دریافت کنند.

الگوهای قطبی میکروفونها یا Polar patterns :

به محدوده ای که میکروفون تنها از آن محدوده صدا را جذب میکنند الگوهای قطبی آن میکروفون گفته می شود.

میکرو فونهای حرفه ای امروزی که در بازار وجود دارند به جای صدا برداری از کل محیطی که در آن قرار دارند

تنها اصواتی که در این محدوده الگوی قطبی آنها قرار داشته باشند را توسط خود دریافت میکنند .

این طریق دریافت سیگنال توسط آنها کمک می کند تا هم Noise محیطی کمتری توسط این میکرو فونها رکورد شود

و هم اصوات ناخواسته ای که در محدوده ای خارج از محدوده الگوی قطبی این میکرو فونها وجود دارند توسط آنها گرفته نشود.

این قابلیت مخصوصا در Home studio ها که معمولا محیطی آکوستیک ندارند بسیار بکار می آید

و در استودیوها هم این قابلیت میکرو فونها جلوی پدیده Leakage را میگیرد.

Leakage یا Spill به معنای صدابرداری از صدای یک ساز توسط میکرو فون قرار گرفته مقابل ساز دیگر است

که باعث خراب شدن صدا می شود. این حالت زمانی بوجود می آید

که در حال صدا برداری از دو یا چند ساز بصورت همزمان در یک اجرای Live در استودیو یا استیج باشید .

انواع الگوهای قطبی میکروفونها :

. Omni : الگوی قطبی هست که به اندازه شعاع ۳۶۰ درجه از اطراف خود صدا را جذب میکند شکل این الگو قطبی یک دایره است.

.Cardioid : الگوی قطبی است که به شکل قلب می باشد و حساسیت آن در صدابرداری بیشتر در سمت مقابل آن است

تا اطراف آن , برای همین در صدا برداری از صدای Vocal بیشترین مورد استفاده را دارد.

. Hyper Cardioid : شبیه Cardioid است با این تفاوت که یک محدوده حجم دار با حساسیت بیشتر در مقابل خود را صدابرداری میکند.

. Figure of eight : این الگوی قطبی به شکل ۸ انگلیسی می باشد و صدا را بصورت دو طرفه از محدوده ای در مقابل و پشت خود دریافت می کند .

بعضی از میکرو فونها Double Diaphragm می باشد یعنی با داشتن دیافراگمی دو طرفه قابلیت صدابرداری هم از سمت مقابل و هم از پشت سر خود دارند

با این ترتیب می توان بصورت همزمان از صدای دو خواننده که یکی در مقابل میکروفون

و دیگری پشت آن ایستاده صدابرداری کرد پس برای این منظور باید از الگوی قطبی Figure of eight بهره برد

که محدوده ای برای صدا برداری از سمت مقابل و عقب میکروفون را فراهم می کند.

sound Pressure Level یا S P L :

spl معنی سطح فشار صوت است. Spl بالا موجب اعوجاج در سیگنال صوتی دریافت شده می شود ,

میکروفونها معمولا تا ۱۲۰db را بدون Distort کردن, سیگنال ورودی را دریافت میکنند.

مقاومت میکروفونهای Dynamic در برابر اصوات خیلی حجیم بسیار بالا است و برای همین در سیگنال دریافتی خود ایجاد اعوجاج نمی کنند .

به همین منظور برای صدابرداری از سازهایی با حجم صدای بالا و دامنه صوتی قوی مانند بیس درام بسیار مناسب می باشند.

بر روی کارت صداهای حرفه ای کلیدی وجود دارد به نام Pad که این کلید با بستن ۱۰dB از روی دامنه صدای ورودی مانع ایجاد اعوجوج در سیگنال دریافتی میشود.

بر روی میکروفونهای کاندنسر نیز این کلید Pad قرار داده شده تا با استفاده از آن

و بستن ۱۰dB از روی دامنه صدای مورد نظر برای صدابرداری مانع ایجاد این اعوجاج در سیگنال ورودی شویم.

توجه داشته باشید که با استفاده از کلید پد به شدت میزان Signal to Noise Ratio را هم کاهش میدهد

چرا که با استفاده از آن تنها دامنه صدای ورودی کاهش پیدا میکند

ولی مقدار نویز درونی میکروفون ثابت می ماند و

نتیجتا منجر به کاهش نسبت کلی مقدار Signal to Noise Ratio می شود .

Roll off Switch :

از این سوییچ که بر روی میکروفونهای Condenser قرار داده شده استفاده می کنیم تا فیلتر بالا گذر

(High Pass Filter ) را بر روی میکروفون مانع دریافت فرکانسهای بم همراه سیگنال صوتی و ورودی شویم.

این قابلیت مخصوصا برای صدابرداری از صدا Vocal بسیار بکار می آید

و همچنین مقدار Leakage هم که بر اثر نزدیکی با منبع صوتی دیگری بوجود آمده را به شدت کاهش می دهد.

مقدار پارامتر Cut off در این فیلتر برای میکروفونهای Condenser که برای صدا برداری از صدای Vocal ساخته شده اند

معمولا ۸۰Hz است تا به این طریق حتی بم ترین نتی که خواننده های باس می خوانند را هم شامل شود

و فرکانسهای پایین تر از آن را ببندد.

Pop filter:

وسیله ای از جنس فوم که در جلوی میکروفونها و حد فاصل تا دهان خواننده قرار داده می شود

تا هنگام تلفظ حروفی چون ‘پ’ هوای ورودی توسط صدای خواننده گرفته نشود.

Wind Shield :

وسیله ای است که روی میکروفون کشیده می شود تا از برخورد شدید

هوا به دیافراگم جلوگیری کند . از  Wind shield معمولا برای صدا برداری در محیط های باز استفاده می شود.

Shock mount :

لرزه گیر که برای ثابت نگهداشتن میکروفونهای Condenser روی بوم صدابرداری استفاده می شود.

نتیجه گیری: پس برای خرید میکروفون باید دقت داشته باشیم از میکروفون چه استفاده ای خواهیم کرد وبه چه صورت خواهیم وکال گیری کرد تا بتوانیم از سرمایه ای که برای این کار قرار می دهیم بطور بهینه استفاده و خرید موفقی داشته باشیم.

راهنمای خرید میکروفون استودیو خانگی و حرفه ای
راهنمای خرید میکروفون استودیو خانگی و حرفه ای

پاپ فیلتر میکروفون
راهنمای خرید میکروفون استودیو خانگی و حرفه ای
لرزه گیر میکروفون
راهنمای خرید میکروفون استودیو خانگی و حرفه ای
ویند شیلد

 

 

 

مطلب پیشنهادی – راهنمای خرید باند مانیتور

 

 

 

Pinterest Music Play back

4.9/5 - (76 امتیاز)

برچسب ها

آهنگهای مرتبط

دیدگاه ها

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

کانال تلگرام سایتاینستاگرام سایت