چگونه استودیو خانگی بسازیم

چگونه استودیو خانگی بسازیم

چگونه استودیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم

 

استودیو خانگی – در این مقاله بروزرسانی شده جدید سال 1400 مختصر و مفید شما را با نکاتی در رابطه با ضد صدا کردن و آکوستیک کردن استودیو خانگی که دو مقوله مجزا از هم هستند آشنا میکنیم :

 

 چگونه مشکلات احتمالی فرکانس ها رو در اتاقم دقیق تر پیدا کنم ؟

 

به کمک یک میکروفون قلمی همه سویه (omni-directional) و چند نرم افزار ساده با نام   Room EQ Wizard یا RØDE FuzzMeasure 4 می توانید پاسخ فرکانسی و بسیار از پارامترهای دیگر را اندازه بگیرید. دقت داشته باشید باید با شکاف ها و فاصله ها برخورد کرد هر چی پاسخ ها فلت تر باشد بهتر است .

 

:: البته فقط داشتن فرکانس فلت نشانه یک آکوستیک خوب نیست بلکه شما باید reverb time و waterfall را هم آزمایش کنید .

 

مقاله استودیو خانگی – یک تفکر اشتباه درباره ی ضد صدا و آکوستیک 

 

ضد صدا کردن، آکوستیک کردن نیست !  ضد صدا کردن اتاق به جلوگیری از ورود و خروج صداها (فرکانس ها) از کل اتاق ، اطلاق میگردد .

ولی در مورد آکوستیک نوعی معالجه کردن درون اتاق از لحاظ بازتاب فرکانس هاست زمانی که صدا از باندهای مانیتور ما یا از هر منشاء خارج می شود، به سطوح اطراف برخورد میکند و دوباره بازتاب می شود.

پس با توجه به این تفاسیر دیوار ها، شیشه ی پنجره و حتی سرامیک کف اتاق صدا را نیز بازتاب میکنند. پس ما باید اتاق رو در بازتاب درست این فرکانسها به روش های زیر کنترل کنیم .

 

:: حال در ابتدا مروری میکنیم که کدام نوع از اتاق، نیاز به چه نوع اقدامی دارد؟

 

مقاله استودیو خانگی – اتاق ها برای فعالیت موسیقی گوناگون هستند که باید با توجه به نوع فعالیت ما,اتاق مناسب در نظر گرفته شود, که در پایین با هم نوع اتاق ها رو بررسی میکنیم :

 

اتاقی با کاربری آهنگسازی :  

 

مقدار قابل توجهی باید ضد صدا، سپس آکوستیک تریتمنت Acoustic Treatment 

 

اتاقی با کاربری ضبط :  

 

مقداری ضد صدا ، آکوستیک تریتمنت معمولی ، اتاقک ضبط کاملا ضد صدا شده 

 

اتاقی با کاربری تمرین نوازندگی :    

 

با توجه به نوع ساز تا حد قابل توجی ضد صدا ، آکوستیک تریتمنت ساده تا معمولی

 

اتاقی با کاربری میکس :  

 

ضد صدای قوی – آکوستیک تریتمنت بسیار قوی  

 

اتاقی با کاربری مسترینگ :  

 

ضد صدای قوی – آکوستیک تریتمنت بسیار قوی 

 

:: در قدم اول – بعد از این که نوع اتاق مورد نیاز رو تشخیص دادیم :

 

:: توجه : ما در این مقاله وارد تجهیزات مورد نیاز آهنگسازی و تنظیم و … نمی شویم, بلکه فقط با هم شرایط محیطی که در آن قرار هست فعالیت موسیقی رو آغاز کنیم بررسی میکنیم .

 

مقاله استودیو خانگی – چیدمان اتاق

 

تهیه میز کارمناسب تجهیزات خودتان و قرار دادن در یک مکان مناسب , مسلما کنار در و پنجره ، جای مناسبی نیست , اندازه مناسب جایگذاری اسپیکرها که حداقل طول مناسب میز کار شما باید 120 سانتیمتر باشد و وسیله هایی مثل جا مدادی و جای لیوان و کلاا تمام وسایلی که زمان بازتاب فرکانس صدا ایجاد میکند, بر روی میز کار شما ممنوع می باشد .

 

صندلی کارتان، صندلی راحت و کم سر و صدا باشد, همچنین ارتفاع سرتان را در جایی مناسب با اسپیکر ها قرار دهید و برای اتاق از نور های ترکیبی آفتابی و مهتابی استفاده کنید ( نورهای کم و رنگی ممنوع میباشد )

 

 فاصله ی پشت اسپیکر ها تا دیوار : حداقل ۳۰ سانتی متر

 

فاصله ی بین اسپیکر ها : سر شخصی که پشت میز نشسته، باید با هم یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل بدهند و ووفر و توییترهای اسپیکر باید در راستای گوش شخص باشند .

 

مانند تصویر :

 

چگونه استو دیو خانگی بسازیم

 

:: در قدم دوم – اتاق را چگونه ضد صدا کنیم ؟

 

مقاله استودیو خانگی – ضد صدا کردن را به ۳ سطح زیر تقسیم میکنیم :

 

سطح اول – ضد صدا کردن در حد مقبول  :

 

کاربرد این سطح برای کاربرانی هست که کمتر از صدای بلند استفاده میکنند, مانند : آهنگسازی، ضبط و یا نوازندگی های کم سر و صدا و مشکل بودجه محدود, ابتدا درب را ضد صدا کنید، برای درب، حتما با درزگیر درزها را بپوشانید، همچنین فضای زیر درب که خالی ست را با درزگیر یا فوم ببندید,  سپس دیوار ها و در نهایت پنچره هم به این صورت بپوشانید .

سپس برای تنه ی درب، برای کنترل ورود و خروج صدا، میتوانید به اندازه ی درب، چارچوب ساده و قرار دادن پشم سنگ در اون یا فوم عایق یا حتی موکت ضخیم به درب بچسبانید. بسته به هدف و بودجه تان از موادی که بیشتر در دسترس، بازیافتی و یا مناسب قیمت تر هستند استفاده کنید.برای پنجره، هم میتوانید از پرده های ضخیم و یا از موکت و حجم های سنگین تر استفاده کنید. پتو یا ابر نیز کار ساز است. می توانید برای دیوارها، از یک لایه فوم یا ابر نازک به علاوه ی موکت و کارتن شانه تخم مرغ استفاده کنید.  

 

سطح دوم – ضد صدا کردن در حد خوب :

 

کاربرد این سطح از ضد صدا کردن برای کاربرانی هستش که مقدار قابل توجهی ضبط انجام میدهند. که البته ساخت اتاقک ضبط، پیشنهاد میشود .

برای درب، حتما با درزگیرهای عایق (مانند عایق های الاستومری ) درزهای درب را بپوشانید، و همچنین فضای زیر درب که خالی ست را با فوم دانسیته بالا، ببندید. سپس برای تنه ی درب، برای کنترل ورود و خروج صدا، میتوانید به اندازه ی درب، چوب MDF به همراه فوم عایق الاستومری بچسبانید.

برای پنجره ها از پرده های ضخیم و یا از موکت و حجم های سنگین تر استفاده کنید. حتما درزهای پنجره را به خوبی با درزگیر های عایق بپوشانید. برای دیوارها، می توانید چند پنل چوبی به نجاری سفارش بدهید و داخل آن را با پشم سنگ دانسیته بالا پر کنید و با پارچه ضخیم آن را بپوشانید که این پنل ها باعث میشود که جلوی خروج صدا را بگیرد. به تعداد مناسب با توجه به ابعاد اتاق تهیه کنید .

 

سطح سوم – ضد صدا کردن در حد عالی  :

 

کاربرد این سطح از ضد صدا کردن برای کاربرانی هستش که مقدار قابل توجهی صدا تولید میکنند, مثل کسایی که کار مسترینگ انجام میدهند و یا از محیط بیرون ساختمان آلودگی صوتی فراوانی دریافت میکنند. البته متریال مورد استفاده مشابه موارد بالاست با این تفاوت که شما باید وسواس بیشتری به خرج دهید چون در محیط خشن تری حضور دارید.

در کل پیشنهاد می شود روی پنجره را پشم سنگ های پانلی دانسیته بالا قرار داده و کاملا راه پنجره را مسدود کنید. بدین گونه که بعد از قرار دادن پشم سنگ ها، روی آنها را با تخته چوب به انداره ی قاب پنجره، قرار دهید و فیکس کنید.  برای دیوار ها، می توانید چند پنل درست کنید که جلوی خروج صدا را بگیرد.

 

برای ساخت این پنل ها، در یک چهارچوب چوبی (قابل سفارش به نجاری ها) یک الی دو عدد پنل پشم سنگ دانسیته بالا قرار داده و سپس با پارچه ای تقریبا ضخیم، آن را بپوشانید. انگار که با پارچه آن را کادو میکنید, برای اتاق به اندازه ی کافی از این پنل ها تهیه کنید و روی دیوار نصب کنید. همچنین قبل از نصب این پنل ها، میتوانید برای تمامی دیوارها، از یک لایه فوم یا ابر نازک به علاوه ی موکت و متریال با چگالی بالا استفاده کنید.  این میزان از ضد صدا کردن، برای یک استودیو ی خانگی بسیار جوابگو و عالیست .

 

:: در قدم سوم – بعد از اینکه محیط استودیو خودمون رو ضد صدا یا به عبارتی ایزوله کردیم , حالا باید آکوستیک تریتمنت یا همان معالجه ی فرکانس های صدا را انجام بدهیم :

 

:: آکوستیک تریتمنت یا همان معالجه ی فرکانس های صدا چیست ؟

 

مقاله استودیو خانگی – همانطور که پیش تر توضیح دادم، اتاقی که در آن آهنگسازی یا میکس و مسترینگ می شود نیاز به اقداماتی در راستای اصلاح فرکانس ها دارد , در حقیقت باید بازتاب فرکانس ها را کنترل کنیم. در معالجه ی فرکانسی , ما نیاز داریم میزان معینی از فرکانس های تولید شده در اتاق را جذب یا کاهش دهیم.

برای مثال : اگر تولید کننده ی صدا در اتاق ما، اسپیکر مانیتورینگ ها باشند، باید بسته به جایگذاری اسپیکر ها، امکاناتی برای جذب فرکانس ها ایجاد کنیم.

 

 :: اکنون به اختصار چند نمونه از ابزاری که برای آکوستیک تریتمنت به کار میروند را به همراه تصاویر بررسی می کنیم :

 

ابزار شماره اول – Absorber ( ابزوربر )

 

اگر فرکانس ها را کنترل نکنیم خب چه اشکالی دارد ؟

 

اشکال این قضیه اینجاست که اگر جلوی بازتاب های بی مورد فرکانس ها را نگیریم، هنگام آهنگسازی یا میکس، تمامی بازتاب ها به علاوه ی صدای اصلی را خواهیم شنید و این یعنی نابودی میکس و موسیقی که ما  تولید میکنیم .

 

خب حالا باید چکار کنیم ؟

 

ما باید بدانیم به فرض صدایی که از اسپیکر مانیتورها تولید میشود به کجاها بازتابیده میشود که طبیعتا به دیوار ها ، سقف، میز و حتی میدی کنترلر روی میز بازتابیده میشود.  

در اینجاست که شما نیاز به ابزاری به نام Absorber  یا همان جاذب صدا دارید.

 

ابزوربر ها در بازار به سادگی یافت می شوند، اما راه هایی برای درست کردن آنها در منزل و با هزینه کمتر وجود دارد, راهکارهایی را به شما پیشنهاد خواهیم کرد .

 

مقاله استودیو خانگی – چگونه پنل جاذب صدا یا همان Absorber بسازیم ؟

 

یک نمونه پنل جاذب صدای بسیار کاربردی، با استفاده از پنل پشم سنگ ساخته می شود. بدین صورت که پنل پشم سنگ تهیه میکنیم، بسته به ابعاد پنل و ابعاد مورد نیاز چهارچوبی از چوب میسازیم و سپس پشم سنگ را در آن جای داده و آن را با پارچه میبندیم. درست مثل اینکه کادوپیچ درست میکنیم.  همچنین به جای پشم سنگ از موادی چون ورق چوب پنبه، فوم جاذب صدا، پتوی بلا استفاده و غیره می توان استفاده کرد. فوم های عایق الاستومری شانه تخم مرغی، قیمت مناسب و دردسر کمتری دارند.

 

مقاله استودیو خانگی – در زیر چند نمونه از تصاویر ( جاذب صدا خانگی ) و تهیه شده از بازار را مشاهده کنید :

 

Absorber آماده در بازار 

 

 

چگونه استودیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم

 

آموزش تصویری ساخت Absorber یا همان جاذب صدا در منزل 

 

چگونه استودیو خانگی بسازیم
چگونه پنل جاذب صدا یا همان Absorber بسازیم ؟
آموزش تصویری ساخت Absorber یا همان جاذب صدا
چگونه استو دیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم

 

استودیو خانگی – پنل های جاذب صدا را کجا قرار دهیم ؟

 

مقاله استودیو خانگی – پنل های جاذب صدا باید درست در نقاطی که بازتاب صدا ها صورت می گیرد نصب شوند. مانند تصویری که از یک اتاق سه بعدی استودیو خانگی در زیر این مطلب مشاهده میکنید.

 در حقیقت، دیوار های مجاور اسپیکر ها، دیوار پشت اسپیکر ها، سقف و قسمت هایی که ممکن است بازتاب شدید صدا را موجب شود. استفاده ی بیش از حد از جاذب های صدا ممنوع !! به دلیل اینکه حالت خفگی و ناخوشایندی در اتاق به وجود آورده و صداها را بی روح می کند.

پس پانل های جاذب صدا باید روی سقف در بالای میز کار ، مجاورت اسپیکر ها و روی دیوار ها به میزان لازم نصب شوند.

 

مانند تصاویر پایین :

 

چگونه استودیو خانگی بسازیم
چگونه استودیو خانگی بسازیم

 

:: ابزار شماره دوم –Bass Trap   ( بیس ترپ )

 

بیس ترپ Bass Trap   و کاربرد آن چیست ؟

 

 کاربرد بیس ترپ ها، رقیق یا نمناک نمودن فرکانس های پایین می باشد.

در علم آکوستیک، در اتاقهای استودیویی نباید هیچ زاویه ی ۹۰ درجه و دیوار های موازی وجود داشته باشد.

برای زوایای ۹۰ درجه از پنل های بیس ترپ استفاده می شود, بیس ترپ ها با طرح ها و اندازه های مختلف در بازار موجود هستند.

 

مقاله استودیو خانگی در آموزش تصویری پایین نمونه های ساخت بیس ترپ در منزل را مشاهده کنید :

 

بیس ترپ آماده در بازار 

 

چگونه استودیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم
چگونه استودیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم

 

آموزش تصویری ساخت بیس ترپ Bass traps در منزل 

 

آموزش تصویری ساخت بیس ترپ Bass traps در منزل
آموزش تصویری ساخت بیس ترپ Bass traps در منزل
چگونه استودیو خانگی بسازیم

 

مقاله استودیو خانگی – تعداد بیس ترپ ها و محل نصب آنها باید کجاها باشد ؟

 

اگر بخواهیم به صورت اصولی اینکار را انجام بدهیم باید تمامی زوایای 90 درجه را از بین ببریم، کنج دیوارها و کنج هایی که سقف با دیوار ها به وجود می آورند را بپوشانیم. اما این کار هزینه ها را برای یک استودیوی خانگی را بالا می برد. بنابرین برای استودیوی خانگی حداکثر 5 یا 6 بیس ترپ بسنده میکنیم.

 

تصویر اصولی نصب بیس ترپ های تمامی زوایای یک استودیو حرفه ای :

 

چگونه استودیو خانگی بسازیم
چگونه استودیو خانگی بسازیم
چگونه استودیو خانگی بسازیم

 

:: در بخش آخر مقاله استودیو خانگی ابزار شماره سوم – Diffuser   ( دیفیوزر )

 

دیفیوزر و کاربرد آن چیست ؟

 

پنل های دیفیوزر، فرکانس ها را پراکنده می کنند و تا حدی از بازتاب صداها جلوگیری میکنند .

شاید برای شما سوال پیش بیاید که فرق عمده ی دیفیوزر ها با ابزوربرها چیست ؟ جواب مشخصه تفاوت در عدم جذب انرژی فرکانس هاست. دیفیوزر ها هیچ گونه انرژی ای جذب نمی کنند. بلکه با پراکنده ساختن فرکانس ها از بازتابش منظم آنها جلوگیری کرده و در عین حال فضایی را نیز برای صدا باقی می گذارند.  

دیفیوزر ها نیز طرح های متنوع و بسیار جذابی دارند. در بازار انواع آنها عرضه می شوند، اما با هزینه ی کمتر می توان آنها را در منزل ساخت.  

 

مقاله استودیو خانگی – در آموزش تصویری پایین نمونه های ساخت دیفیوزر Diffuser در منزل را مشاهده کنید :

 

دیفیوزرهای آماده در بازار 

 

چگونه استودیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم
چگونه استودیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم

 

آموزش تصویری ساخت بیس ترپ دیفیوزر Diffuser در منزل

 

ساخت دیفیوزر Diffuser در منزل

 

شما از طریق فرمول مشخص شده در عکس میتونید ابعاد چوب ها رو بدست بیارید و دیفیوزر رو با نظم و ترتیب مناسب بسازید :

 

آموزش تصویری ساخت بیس ترپ دیفیوزر Diffuser در منزل

 

<< در پایان این مقاله استودیو خانگی نتیجه گیری کلی میکینم >>

 

شما باید بعد از مطالعه این مقاله استودیو خانگی از موسیقی :

 

1-  تفاوت ضد صدا کردن یا همان ایزوله کردن اتاق یا همان استودیو خانگی را با آکوستیک متوجه شده باشید .

2-  با ابزارهای ضد صدا کردن و آکوستیک اتاق نحوه ساخت و جانمایی آنها  آشنایی پیدا کرده باشید.

 

امیدواریم نکات کاربردی را برای راه اندازی یک استودیو خانگی کم دردسر در اختیارتان قرار داده باشم, گرچه انجام هر یک از این مراحل چندان کار آسانی هم نخواهد بود ولی تجربه شیرین و کیفیت را برای موسیقی شما به ارمغان خواهد آورد ، نکات ایمنی را حتما فراموش نکنید.  متشکرم 

 

:: Mehranmax ::

 

تصاویر تکمیلی از آکوستیک کردن استودیو خانگی :          

 

چگونه استودیو خانگی بسازیم
چگونه استودیو خانگی بسازیم
چگونه استودیو خانگی را ضد صدا و آکوستیک کنیم

 

 

4.9/5 - (145 امتیاز)

برچسب ها

آهنگهای مرتبط

دیدگاه ها

  1. شهرام
    20 مهر 0

    بسیار عالی بود

  2. سهیل سلیمی
    21 مهر 0

    بسیار مقاله کامل و کاربردی بود ممنون از سایت خوبتون

  3. نریمان
    21 مهر 0

    عاللییییییییییییی

کانال تلگرام سایتاینستاگرام سایت